fredag 7. august 2009

Triste saker....

De fleste har vel fått med seg oljekatastrofen ved Langesund. Sist søndag dro vi ut på Mølen, en fredet rullesteinstrand med gravrøyser og stein så langt øyet kan se.......Det er her Vestfoldraet forsvinner ut i havet for så å dukke opp igjen på Jomfruland. Et fascinerende sted med mye flott stein, rik flora og områder med rikt fugleliv.
Her var jeg på tur som liten jente med mine foreldre. Etterat jeg selv har fått barn har jeg vært på tur her med dem.

Nå ligger olja tjukk, svart og stinkende langs land. Skrekkbilder av fugler dekket av olje har florert i avisene. Noen av dem kunne nesten ikke åpne øynene fordi olja lå tjukk og seig i fjærdrakta. Min første tanke var; få skutt de fuglene så fort som mulig for å avslutte lidelsen. Nå er jeg ikke sikker lenger. Det virker som rehabilitering og vasking kan fungere på en del av dem....

En voldsom innsats forgår langs kysten som er rammet. Takk til alle som stiller opp for å berge kysten vår slik at den om et år, to år eller kanskje 20 år kan bli som den var igjen.
Leste om en kollega i avisen som jobbet beinhardt for å berge fugl. Hun har alltid vært en ildsjel for å ta vare på dyra......

1 kommentar:

Akvarella sa...

Et fantastisk flott innlegg du har laget. Ja jeg er enig med deg at dette er en katastrofe, for en så nydelig naturperle.