søndag 28. desember 2014

Romjulstrikk

Votte- og sokkealongen 2015 starter med romjulstrikk med tøfler som tema. Det var lagt ut link til fire ulike tøfler. Så da var det bare å velge :)
Jeg falt for Duffers, et utrolig enkelt og morsomt mønster. Også så raske å strikke.

Du finner oppskriften her på Duffers.
Ikke la deg skremme av at den består av 16 sider. Kun en side gjelder for et par tøfler i en størrelse, men det er mange ulike størrelser å velge i.
Jeg strikket disse i Cortina Soft på pinne nr. 8 og tovet dem på 40 grader i en times tid.

Når jeg først var i farta så fant jeg fram den relativt nye tøffelboka til Arne & Carlos. Tøflene i boka er strikket med to nøster hele veien, annenhver maske fra hvert av de to nøstene, nesten som tveband. Resultatet er utrolig tjukke og gode tøfler som holder fasongen.

Jeg har strikket i Vamsegarn på pinne nr. 5,5. Tovet dem i maskin på 40 grader i en og en halv time.

2 kommentarer:

Akvarella sa...

Så fine tøfler og julesokker 😘

Sidselsidserk sa...

Flotte tøfler! Jeg hoppet over romjulstrikket, men tenker jeg kommer sigende i løpet av januar. Første gang jeg er med og kjenner at jeg gleder meg:)